יומן המסע ליפן וקוריאה

יומן המסע של קבוצת עוזי לוין שייט ליפן וקוריאה – לפירוט מסלול הטיול – לחצו כאן

יומן המסע של קבוצת עוזי לוין שייט ליפן וקוריאה – לפירוט מסלול הטיול – לחצו כאן

יום ראשון  1.10 תל אביב -טוקיו

לפנות בוקר התאספנו לטיסה אל מינכן, המתנה בת כמעט שש שעות חלפה בצפייה לטיסה הארוכה לעבר יפן. טיסה נוחה יחסית העבירה את הלילה.

יום שני 2.10 טוקיו

נחיתה חלקה בשדה התעופה  הנדה שבטוקיו מפגש ראשון עם היעילות היפנית, אלא שלמרבה הצער עוכבה משפחת גומז עד לבירור העניין של הדרכון הפורטוגזי של מר גומז שחייב אשרה ליפן והתחלנו את הביקור באחור. פגשנו במדריכה מקומית יפנית סימפטית בשם יושי אותה עוד נלמד להוקיר, לא חסכה זמן ומאמץ כדי לעזור בכל בקשה או צורך שהוא,  השתלבנו בתנועה של טוקיו לביקור במגדל טוקיו ,וכבר התחלנו להתוודע לנוהגי הניקיון החמורים בעיר ולאחר מכן בכל  הארץ, כאשר אנו מחפשים נואשות מיכל אשפה ולמרות כך הסביבה נקייה מכל פיסת נייר או בדל סיגריה. התצפית המרשימה ממחישה את גודל העיר ועוצמתה, קפה ראשון ולביקור "ברובע הזהב" גינזה הרובע היוקרתי של בירת יפן, כמובן עצירה ראשונה מיני  אחדות  ב"יוניקלו  מוסד מבוקש מאוד בקרב במטיילים הישראלים  בתי הכלבו  בגינזה ממחישים את עוצמת כוח הקנייה של  הצרכן היפני כוח קנייה זה והצריכה הפנימית  הם מיסודות  חוזקה של הכלכלה היפנית.,

עצרנו ליד הארמון הקיסרי והתקרבנו לשער, הארמון עצמו מוסתר בגנים, למדנו על מעמדו האלוהי של הקיסר שבפועל מולך אולם איננו שולט מאז תום מלחמת העולם השנייה, המנצחים האמריקאים ברוב חוכמתם השאירו את הקיסר על כנו. המשכנו בנסיעה דרך העיר אל האי המלאכותי, אודיבה, בעקבות ההולנדים ומאילוץ של חוסר בשטחים פתחו היפנים את הטכניקה של " רכישת שטחים מהים והפיכתם לאזורי  מסחר ומגורים כזה הוא האי המלאכותי אודיבה, עברנו על פני גשר ענק אל האי, ביקרנו את פסל החרות בממדים יותר קטנים מאשר המקורי שניתן במתנה על ידי עיריית ניו יורק ליפנים אחרי המלחמה כמחווה של פיוס. לאחר התצפית על קו הרקיע של העיר  הגענו אל ארוחת הערב הראשונה ביפן על גגו של בית כל בו ,מזנון עשיר יפני ומערבי  ומראות העיר המוארת ברקע בתום היום הארוך הגענו אל בית המלון מטרופוליטן שבאזור הסואן של רובע איקבוקורו.

יום שלישי 3.10

יום טוקיו, התחלנו את היום בביקור במוזיאון "אדו" שמה הקודם של העיר טוקיו תחת שלטונו של השוגון  טוקאגבה שאיחד את יפן תחת שלטונו, ראינו כיצד נראתה העיר ואורח החיים בה טיילנו גם ברחוב מגורים טיפוסי של  העיר טוקיו וכמובן התופעה הבולטת היא ניקיון וסדר שכמותו קשה למצוא באזורי מגורים בעולם.

נסענו דרך רחוב מותגים אומוטוסנדו שלי מבייש לא את השדרה החמישית בניו יורק ולא את השאנז אליזה בפאריס, כל המותגים כל  המעצבים מיוצגים כאן כולם, חנינו בלב יער של עצי ענק לביקור במקדש להנצחתו של הקיסר מייג'י שב 1861 החל להצעיד את יפן אל עבר העידן המודרני  תוך כדי מלחמה עם מעמד הסמוארים  והשוגונים, שהתנגדו לתהליך המעבר היה כה מהיר  שב 1905 נצחה יפן את רוסיה במלחמה במזרח הרחוק וקבעה את מעמדה כמעצמה עולמית. הדת הרווחת ביפן היא דת השינטו (אלוהי הטבע)  ולא רק היא, אלא שכל דתות המזרח משמשים כאן בערבוביה ואפילו נצרות. מקדשי השינטו  נמצאים  בטבע  ומפארים אותו בפשטות רבה ללא עיטורים או פיסולי דמות כל שהיא, הטקסים אף הם פשוטים ומבוצעים לרוב בידי כוהנים מתנדבים שעיסוקם בקודש  הוא בנוסף לעיסוקיהם הרגילים במקצועות אזרחיים, בכניסה אל  מתחם המקדש חביות של יין  אורז (סאקה) מתנת החברות היצרניות (גם  קצת פרסומת לא תזיק). לאחר הביקור נשארנו בנושא הדתי וביקרנו במקדש "אסקוסה קנון", מתחם גדול שמאכלס מקדש שינטו ומקדש בודהיסטי בכפיפיה אחת מה שלא יעלה על הדעת בקרב הדתות המונותאיסטיות , פעילות דתית ענפה מתרחשת במקום וגם שוק  תוסס  מתקיים כאן. נסענו אל רובע שיבוייה אחד מהמרכזים התוססים של העיר, תחנת הרכבת של שיבוייה התפרסמה תודות לסיפור הנוגע ללב של של הכלב  הנאמן האצ'יקו שחיכה לאדונו שלא חזר ספתח תחנת הרכבת עד סוף ימיו.  המקום התפרסם גם בגלל מעברי החצייה אותם עוברים שתי וערב מאות אלפי  נוסעים ביום. חזרנו לארוחת ערב בסביבות המלון בסגנון יפני צמחוני.

בערב לאחר הארוחה יצאנו להרפתקה יפנית, נסיעה ברכבת התחתית אל רובע שינג'קו מרכז הבילויים של העיר,עם המדריכה המקומית קצת "התברברנו" בתחנת הרכבת בגדולה שבעולם דרכה עוברים מיליוני נוסעים מדי יום ביומו ראינו את חיי הלילה של העיר שהפעילות שאיננה נופלת מזו של כל עיר גדולה במערב מתרחשת לא בפרהסיה אלא מאחורי דלתיים סגורות . סוף היום העמוס חזרה אל בית המלון

צולם ע"י עוזי לוין

יום 4  4.10 ניקו ומפלי קגון

יצאנו אל מחוץ לטוקיו , תחנת דרכים גדולה שהיא בבואה של יפן , בסדר מופתי עשרות חנויות ומסעדות ואפילו "סטארבק" . התחלנו לטפס בהרים לעבר לוע הר געש בתוכו אגם, אגם צוזונגי, בדרכנו צבעי השלכת שבל כך ציפינו לה עדיין לא הופיעו רק פה ושם כאילו מרמז על הדבר האמתי. ביפן 160 הרי געש פעילים , מאחר ויפן יושבת על  מפגש בין מדפי יבשת הרי שרעידות האדמה בעוצמה משתנה הם אירועים שמתרחשים כמעט מדי יום. צפינו לעבר האגם שמהווה לוע של הר געש,  נסיעה קצרה לעבר מפלי קגון השוצפים מגובה רב.לארחר הפסקה קצרה של מרק "ראמן "יפני  במשכנו לעבר העיירה ניקו, כאן בהרים בתוך יער של עצי ענק הוקם מקדש לזכרו של השוגון האחרון טוקאגאבה על ידי בניו, כאמור השוגוו איחד את כל יפן וסלל את הדרך  לקיסר המייג'י להקים את המדינה המודרנית, המקדש מאופיין בגילופי עץ מרהיבים בשלמותם ביניהם המסר הבודהיסטי "אל תדבר רע אל תשמע ואל תראה רע" שמגולף בצורת שלושת הקופים שהתפרסמו ברחי העולם והפכו לאייקון קלאסי. בתום הביקור חזרנו לטוקיו לארוחת ערב עשירה במלון.

יום 5 5.10 שוק הדגים, עלייה לאוניה.

הבוקר ניפרד מהמלון המפנק וניסע לביקור בשוק הדגים הענק של טוקיו, יפן מוקפת ים, הררית ומעוטת שטחי חקלאות ולכן מבוססת הדיאטה היפנית על תוצרת הים, השוק הסיטונאי הזה מספק את צרכיהם של מיליוני תושבי גוש טוקיו ויוקאהמה, הדבר המפליא בשוק הענק הזה הוא הניקיון המופתי בשעות המסחר והעדר ריח אופייני לדגים כדאי לשים לב לאריזות הכל כך אסטטיות ומושכות עיין, לאחר הביקור המשכנו לבקר באחד השווקים השוקקים של העיר, "השוק האמריקאי" אחרי המלחמה  נמכרו בשוק בעיקר מוצרים אמריקאים. לאחר הפסקה בשוק נסענו לעבר עיר  הנמל יוקאהמה, הנמל היה הראשון והיחידי ביפן שנפתח לצורך מסחר עם ארצות המערב ביקרנו בבניין שנבנה במיוחד לצורך המסחר הזה וכיום הוא מתחם בילויים שבעת ביקורנו בו נערך ה "אוקטובר פסט" הגרמני. לקראת שעת אחר הצהרים עלינו אל האנייה שתשמש לנו מלון צף  בעת הביקור ביפן ובדרום קוריאה.

האנייה מילניום של חברת השייט סלבריטי מפנקת ומרווחת על סיפוניה הרבים פתוחים וסגורים ושפע אפשרויות להסעדה ובידור, כמובן עלינו כולנו לסיפון 10 לארוחת מזנון עשירה ומגוונת, בערב ארוחה משותפת ראשונה במסעדה המרכזית, במרוצת הערבים הבאים נתפזר לאפשרויות האכילה השונות שמציעה האנייה.

יום 6 6.10 האקונה

ירידה ראשונה מהאנייה שעדיין עוגנת  אל האזור ההררי של  האקונה ,עיירת נופש בהרים , נוף הררי יפני צמחייה עבותה ויערות, ביקרנו במוזיאון מיוחד במינו, המוזיאון הפתוח לפיסול. אגודת הפסלים של יפן הגתה את הרעיון לאחר המלחמה ושיתפה מטובי הפסלים בעולם מהנרי מור ועד יגאל תומרקין הישראלי, התוצאה, בלב הטבע העשיר גן פסלים מיוחד במינו בו השתתפו מטובי הפסלים בעולם, גם האומן פיקאסו תרם למוזיאון וביתן שלם מוקדש ליצירותיו.  חזרנו אל האנייה לתרגול חרום והצלה לפני ההפלגה.

יום 7   7.10 נמל שימיזו הר הפוג'י

ירידה מוקדמת מהאנייה , מה יהיה מזג האוויר האם נהנה ממראות  ההר הקדוש, יצאנו בנסיעה אל מרכז המבקרים שלמרגלות ההר, להוותנו עדיין אין ראות טובה, המדריכה יושי לא וויתרה והחלטנו להסתכן ולעלות ואכן הגענו עד לפסגה  ואף צפינו ממרומי ההר על האגמים המקיפים אותו, לא הצלחנו להגיע אל מוזיאון הסושי עקב הפלגה מוקדמת של האנייה.

יום 8  8.10 קובה אוסקה

קובה אף היא נמל   מהעמוסים ביותר ביפן מרכז את הסחר הבינלאומי  של האזור התעשייתי  הענק של אוסקה,  נפגשנו עם המדריכה קים יפנית ממוצא קוריאני  ואיתה יצאנו לביקור קצת מאוחר בעיר, ראינו את טירת אוסקה הענקית ששימשה את השוגונים לבית טוקאגאווה, מראה הטירה על רקע בנייני העסקים גורדי השחקים שברקע הוא ללא ספק מראה מיוחד במינו שממחיש את השילוב בין ישן מסורתי לחדש מערבי מודרני ביפן, נסענו  אל עבר מגדל אומדה "טיילת בשחקים" מסלול טיול מרהיב על גגו של אחד הבניינים הגבוהים שבעולם.  המשכנו לרוע דוטונבורי , אזור קניות ענק שמשתרע על פני כמה רחובות מקורים וכמובן יוניקלו ונקודת מפגש ליד ה"סטרבק" עברנו ליד בניין האקוואריום המרהיב אלא שחשכת הערב העיבה על המראה הארכיטקטוני המיוחד וחזרנו אל מלוננו הצף

צולם ע''י עוזי לוין

צולם ע"י עוזי לוין

יום 9  9.10 קיוטו

נפגשנו עם קים ונסענו לקיוטו עיר הקיסרות היפנית במשך למעלה מאלף שנים, משופעת בגנים ומקדשים, העיר שכמעט ולא ניזוקה במלחמה, התחלנו את הביקור ב "גן הסלעים" מנזר של כת הזן בודהיזם ,  הזן הוא זרם בבודהיזם שנקלט היטב ביפן מאחר והוא מטפח משמעת עצמית מדיטציה ושליטה בגוף המנזר נמצא במרכז גן גדול של צמחייה עשירה וברכת מים, בגן סלעים מצורות שונות שגולפו על ידי הטבע, בחצר המנזר  שטח תחום עם סידור אבנים מיוחד שמסיע למתבונן להתרכז במדיטציה. המשכנו מכאן אל "פאביליון הזהב", על שפת אגם מלאכותי קטן ועל רקע גן מקסים ניצב ביתן עשוי כולו זהב ששימש  בעבר כמקדש קיסרי צפינו בבניין המקסים הזה וטיילנו בגן שמשקיף על מבנה הזהב מכל פינותיו. הצמשכבו לביקור בטירה השמורה ביותר ביפן, טירת ניג'ו ששימשה את השוגון של קיוטו, ראינו את האולמות ואת הסמוראים  שלפני השוגון, ריצפת המסדרונות של הטירה משמיע קולות כאשר מהלכים עליה והיא שימשה כאות אזעקה מפני מתנקשי לילה. הפסקה בשוק "נישיקי" בבואה מסקרנת של חיי יום יום ביפן באמצעות השוק הזה, נקודת המפגש כמובן "סבטרבק" המשכנו לעבר המקדש  שעל הגבעה "קיומיזו דרה" אל המקדש מובילה סמטת קניות יפנית מסורתית היפנים כובשים ומחמיצים כל דבר למעט עוגות, הליכה בסמטה היא חגיגה של טעימות, המקדש עצמו היה בשיפוצים וקשה היה להתרשם מיופיו, המשכנו לביקור ברובע "גיון" הוא רובע הגיישות, בדרך אל הרובע עברנו בחלקים אוטנטיים של העיר הזו שטבולה כולה בגנים,

רובע גיון שומר על צביונו היפני מסורתי  כיום מסעדות יוקרה ומספר בתי גיישות שהן היום בעיקר מככבות בארוחות ובהתכנסויות של  אריסטוקרטיה יפנית בנוסח המסורתי של שירה ,ריקוד וטקסי תה. בתום יום עמוס חזרנו אל האנייה.

יום 10  10.10 יום ים

היום מפליגה האנייה המשך היום לאורך חופי יפן, ביקרנו בגשר הפיקוד וקיבלנו  הרצאה מלומדה על התנהלות האנייה בים וזאת מפי קצינת סיפון ואחראית ניווט נערה רומניה, דוברי הרומנית שביננו יצרו קשר בלתי אמצעי. אחר  הצהרים נאספנו באולם הרצאות בו סקרתי את הרקע והמהלכים של מלחמת העולם השנייה ביפן ובאזור האוקיאנוס הפציפי.

יום 11 11.10 הירושימה.

האנייה עוגנת בנמל הירושימה בעבר סמל עוצמתה הימית של יפן ומפקדות הצי היפני בתקופת מלחמת העולם, התחלנו את היום דווקא בנקודת נוף מאוד מפורסמת שמככבת בפרסומות התיירות ליפן, האי מיאג'ימה ו"המקדש הצף"  הפלגנו   אל אי מיוער והררי מול חופי העיר על האי הקטן הוקם מקדש שינטו שיבליט את נוכחותו ויופיו של הטבע, בגלל תופעת הגאות והשפל באזורים אלו נראה המקדש והשער האדום המפורסם כאילו הם צפים בים, עיירה קטנה ושקטה ברדתנו מהמעבורת קיבלו את פנינו איילות ידידותיות שמטיילות חופשי על החוף ובסמטאות העיירה, ביקרנו במקדש וטיילנו ברחובות העיירה הציורית. חזרנו בהפלגה אל הירושימה לביקור בפארק השלום ומוזיאון הפצצה, הבניין ששרד והפיסול הסביבתי הם ללא ספק מרשימים ביותר טיילנו בין הא5נדרטאות מנסים להבין את גודל הזוועה ששינתה את פני האסטרטגיה העולמית לחלוטין. בתום הביקור חזרנו אל האנייה שמפליגה אל קאגושימה.

שלכת ביפן

צולם ע"י עוזי לוין

יום 12 12.10 קאגושימה

אנו באי הדרומי של יפן, קיושו,  העיר קאגושימה "נפולי של יפן," מפרץ יפהפה מול הר געש מעשן  מזכיר מאוד את הר הווזוב שבאיטליה דמוי דבשת של גמל ולוע מעשן במרכזו,  פגשנו מדריך מבוגר כמעט כמוני) שעוד נלמד להוקיר ביקרנו בגן יפני מקסים , הגן הפרטי של השוגון המקומי משקיף לעבר המפרץ וההר, ביקרנו במוזיאון קטן ומעניין לאורח החיים ביפן של המאה ה19, נושא היוניקלו עדיין לא מוצה עד תומו לכן ביקרנו בתחנת הרכבת רק שם נמצאת החנות הכל כך מבוקשת. מכאן נסענו אל מרכז העיר רשת של מדרחובים ואין ספור של חנויות תרמנו מעט לכלכלת המקום וחזרנו אל האנייה.

יום  13 13.10 נגאסאקי.

טורו המדריך המבוגר והחביב פגש אותנו ליד כבש האנייה להראות לנו את עיר מגוריו, טורו היה בן שמונה כאשר  הוטלה הפצצה השנייה על יפן על העיר נגאסאקי אף היא עיר נמל חשובה ביפן. התחלנו ממוזיאון הפצצה  מרשים בארכיטקטורה שלו כאילו קבור באדמה, גם כאן מונצחת הזוועה שהתרחשה על העיר, בתום הביקור עלינו להר בו עומדת אנדרטה מרשימה לזכר האסון נפגשנו עם אזרח העיר ששרד את האסון ושמענו את סיפורו. ביקרנו בחלק של העיר שהוקצה לסוחרים ההולנדים במאה ה18 , המשכנו לעבר הגשר האדיר שנטוי מעל המפרץ  שמתחתיו חלפנו בבוקר עם האנייה, חזרנו אל הנמל.

יום 14 14.10  האי ג'ה ג'ו דרום קוריאה

האי ג'ה ג'ו שבדרום קוריאה הוא אי געשי  שנוצר מתנועה טקטונית בקרקעית הים לפני עשרות אלפי שנים ותושביו שאינם יכולים לגדל אורז מפאת ריבוי המשקעים והקרקע הגעשית מתפרנסים מהים בעיקר ומגידול עצי פרי, התחלנו את הביקור במוזיאון שמוקדש ל "נשים הצוללות", עיסוק נשי באי כאשר נשים מגיל צעיר ועד מבוגר ביותר צוללות בים מדי יוםפ כדי לצוד סרטנים, דגים ובעיקר אצות שמיוצאות ליפן לתעשיית הסושי לאחר הביקור היגענו למרגלות הר הגעש כאשר נוף הים וההר נפרש לפנינו, מיטיבי הלכת קובי ומוטי טיפסו עד לשפת לוע הר הגעש . המשכנו לביקור בכפר אופייני לאי וקיבלנו הרצאה מלומדה על כך שהנשים במשפחה הן שעובדות  והגברים מסתובבים בחוסר מעשה, היגענו אל העיר המרכזית לביקור חטוף במרכז קניות מקומי וחזרה אל האנייה

צולם ע"י עוזי לוין

יום 15 15.10  בוסן דרום קוריאה

בוסן העיר השנייה בגודלה בדרום קוריאה והנמל העיקרי דרכו מיוצאות  הסחורות והמוצרים הקוריאניים לרחבי העולם. מדריך צעיר וקצת מבולבל קיבל את פנינו, נסענו  דרך העיר המרשימה בבנייני משרדים ומסחר ענקיים, הגענו אל גן  על גבעה מיוערת ותצפית העיר החדשה נפרשה בפנינו במלוא הדרה ביקרנו במבנה  מיוחד במינו שנבנה לצורך קיום הוועידה הכלכלית של ארצות אסיה שנועדה להקים גוש כלכלי מעין משקל נגד לאיחוד האירופי, ניסיון שלא צלח עקב חילוקי דעות וניגוד אינטרסים בין סין ליפן , המדריך המקומי הכין לנו הפתעה ביקרנו במעין מוזיאון קטן שמוקדש לשואה ולתקומת מדינת ישראל, מסתבר שחייתה בבוסן משפחה יהודית שהקימה את המקום וקרן מיוחדת מתחזקת את המקום עד עצם היום הזה.

הגענו אל השוק המרכזי של העיר סבך של מדרחובים בהם  כל סחורות המזרח, חיפשתי את שוק האומנויות שמשום מה נחבא בקצה השוק אבל הגעתי אליו לבד, בתום הביקור חזרנו אל האנייה

יום 16  16.10

יום ים , הפלגה לעבר  שאנגהאי שבסין ,במהלך היום ביקרנו במטבחי האנייה שמוציאה  אלפי ארוחות ליום במגוון עצום עם מאפיה וקונדיטוריה עצמאיות, התרשמנו גם מבקרת ההיגיינה  הנוקשה של האנייה כאשר כמויות ענקיות של מזון  שפג תוקפו מושמדות. בערב כמובן מופעי בידור ברמה גבוהה

יום 17 17.10 שאנגהאי

לקראת בוקר נתבשרנו על עיכוב בירידה מהאנייה ואכן הזמן התארך בגלל קשיי מזג האוויר ,פקק בנמל וביוקרטיה סינית. לקראת אחר הצהרים המאוחרות נכנסנו אל סין, שאנגהי היא הלם תרבותי במידה מסוימת, בנייני ענק והנמל אדיר הממדים הם המחשה לעוצמתה של סין, כיום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, נכנסנו לשאנגהאי דרך הרובע החדיש של עסקים ומגורים, ה"סיטי" של שאנגהאי, רובע פודונג, כאן מיוצגים כל הבנקים שבעולם חברות הביטוח מוסדות פיננסיים ובורסה  שעל פיה מתיישרות כל הבורסות של המזרח. עלינו לתצפית מרהיבה על העיר המוארת ממגדל ג'ין מאו (כבר לא הגבוה ביותר בעיר) מבט מפחיד דרך ריצפת הזכוכית אל הלובי של מלון היאט הרחק למטה, ארוחה סינית ראשונה "רולטה סינית"

סביב מסתובב כמו גלגל רולטה האוכל סביר ביותר. ומכאן לשיט בנהר הפו כאשר שאנגהאי המוארת היא התפאורה, התאורה אצל הסינים היא ממש אובססיה תחנת הספינות והספינה עצמה היו מוארות נוסח דיסנילנד, כל המגדלים הענקיים הם קליידוסקופ של אורות בצבעים שונים. אחרי השיט נסענו למלון דרך סיור לילי בעיר המוארת "טיסה בגובה נמוך" מנסיעה על הכבישים העיליים מקנה תחושה של ריחוף מעל העיר המוארת באור יקרות ממש. עייפים  אחרי יום שתחילתו מריטת עצבים וסופו השיא של שאנגהאי הגענו אל בית המלון.

צולם ע''י עוזי לוין

צולם ע"י עוזי לוין

יום 18 18.10 שאנגהאי

יום סיור בשאגהאי, התחלנו מהסיפור היהודי המרתק כיצד בקצווי עולם תוך השתוללות מלחמה נוראית התקיימו כאן חיי קהילה עשירים בתרבות ומעש,  קהילה יהודית קטנה של סוחרים שהביאו עימם הבריטים  וההולנדים קלטו את אלפי פליטי אירופה שנדדו לכאן מסיביר הרוסית בסוף המלחמה מנתה הקהילה כ שלושים אלף איש, שאנחאי הייתה תחת כיבוש יפני שאפשר ליהודים חופש תנועה ועיסוק. ביקרנו בגן הסמוך בו ניצבת אנדרטת זיכרון והצטרפנו  לפעילות הסינית שמתקיימת כאן מידי בוקר, ריקודים וטאי צ'י. המשכנו לעבר הרובע המשוחזר של העיר, "גני התה". כאן בנה פקיד קיסרי גנים ומשכן להוריו הזקנים. המגורים והגן הם תשלובת אחת של הפילוסופיה הסינית של "פאנג שואי" כאשר כל חלל מגורים נפתח אל צמחייה מים ומסלע, לאחר הביקור בגן טיילנו ברובע המשוחזר של עיר סינית מסוף תקופת הקיסרות.  ארוחת צהרים עוד פעם "רולטה סינית" מגוונת ומשביעה, לאחר הארוחה אל במדרחוב של "נאנג'ינג" חלון הראווה של שאנגהאי, מכאן אל המופע האקרובטי, ללא ספק קצה  היכולת האנושית, מופע מרתק לכל הדעות. בתום המופע חזרנו אל בית המלון לשיחת סיכום קצרה.

יום 19. 19.10

השכמה מוקדמת ולשדה התעופה של פודונג, אחד החדישים בעולם, טיסה לוינה, הפסקה קצרה והביתה.

תם ונשלם !!! ממני אליכם,  עוזי לוין

מסע  הבא של שייט יפן ודרום מקוריאה יצא  באוקטובר 2018 תקופת מראות השלכת ביפן.

עוזי לוין יועץ תיירות ומדריך  טיולים במשך שלושים שנה ישמח לעזור ולתכנן טיולים ביפן במסגרות פרטיות או קבוצות קטנות של משפחה או חברים, במידת הצורך נוכל גם לתפעל את הטיולים באמצעות סוכננו ביפן